Wat zijn multi-channel trechters?

google analytics Jun 19, 2020

Wanneer je voor een klant (of voor jezelf) conversiedoelen opstelt is het vaak wel handig om ook in te zien via welke kanalen deze converteerder is binnen gekomen. Hierdoor kun je betere waarden hangen aan jouw verschillende kanalen. In het verleden kon dit niet bij Google Analytics. Een doel werd als “last click” gewaardeerd door Analytics. Gelukkig is dat niet meer zo, we hebben nu Multi-channel trechters. Hiermee kun je meteen zien via welke kanalen jouw klant is binnengekomen en waar deze is geëindigd (en geconverteerd).

Wanneer is dit handig?

Stel, je hebt een forse Google Ads-campagne lopen waar veel klikken op binnen komen. Maar deze campagne converteert niet. Althans dat denk je. Je ziet dat alle conversies worden toegewezen aan Facebook of Instagram campagnes. Dit is het moment dat er vaak een verkeerde conclusie wordt getrokken, want werkt Google Ads niet voor deze business? Wel, de kans is aanwezig dat Google Ads wel heeft gezorgd voor de eerste klik, maar dat een Social Media campagne via remarketing er uiteindelijk mee vandoor gaat. Alleen zover komen de meeste marketeers niet met hun analyse. Gelukkig weet je na het lezen wel hoe je een conclusie hierover moet trekken.

Je vindt Multi-channel trechters in Google Analytics onder Doelen -> Multi-channel trechters.

Hoe analyseer je deze multi-channel trechter?

Allereerst binnen het item “Multi-channel trechters – overzicht” vind je een cirkeldiagram dat visueel weergeeft hoe de verdeling eruit ziet tussen de ondersteunde conversies.

Ondersteunde conversies

Onder ondersteunde conversies vind je een overzicht met alle kanalen die hebben bijgedragen aan de totstandkoming van de conversies. Je ziet hier hoe vaak een kanaal als laatste klik gold, maar ook wanneer deze als ondersteunde klik fungeerde.

 

Je ziet hierboven bijvoorbeeld dat het betaalde zoekverkeer (Google Ads) heeft gezorgd voor 882 ondersteunde conversies. 1.105 zijn er echter daadwerkelijk als Laatste Klik geregistreerd door Google Analytics. Dus naast de 1.105 conversies die wel zijn geregistreerd, kan er gezegd worden dat Google Ads ook nog eens deels +- 26% van de overige conversies voor zijn rekening neemt. Bij dit voorbeeld moet Google Ads dus echt niet worden uitgezet, tenzij de ROI natuurlijk niet lucratief is.

Beste conversiepaden

Onder het tabje “Beste conversiepaden” vind je de verschillende conversiepaden die de gemiddelde klant volgt richting een conversie. Interessante informatie. In het voorbeeld hieronder zie je bijvoorbeeld dat Direct -> Betaald zoekverkeer een veel bewandelde weg is. Waarschijnlijk gaat het hier om branded conversies.

Vertraging

Onder “Vertraging” vind je de informatie omtrent aantal dagen totdat iemand converteert. Handig voor je remarketing strategie!

Padlengte

Onder “Padlengte” kun je precies inzien hoeveel interacties de gemiddelde converteerder nodig heeft voordat zij tot een aankoop komen. Je zult bijvoorbeeld bij een duurder product zien dat hier de nodige interacties overheen gaan.



Dus: met multi-channel trechters krijg jij nog meer inzicht in de data van jouw campagnes. Trek niet te snel conclusies en analyseer ook deze trechters eens binnen Google Analytics!

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.