Het reptielenbrein is het kleinste en oudste deel van je hersenen en is puur gericht op overleven. Het reageert zonder dat jij erbij nadenkt. Bijvoorbeeld, je hebt enorme honger. Dus je gaat automatisch eten. In dit artikel uitgebreid informatie over dit brein en hoe je er gebruik van kunt maken bij marketing.
Je kunt het menselijk brein zien als drie verschillende breinen:
Je zou denken dat je gezonde verstand hetgeen is dat het meeste gebruikt wordt. Niets is minder waar. De meeste keuzes maak je op basis van emoties en instinct. Ervaringen uit het verleden attenderen je brein er automatisch op hoe te handelen.
Waarschijnlijk sta je er niet bij stil, maar veel mensen eten iedere dag hetzelfde. Dit wordt ook veroorzaakt door het reptielenbrein. Iedere dag eten is lekker veilig en neemt geen risico’s met zich mee. Alles wat nieuw of anders is, voelt voor het reptielenbrein onveilig.
Je wilt er dus voor zorgen dat het reptielbrein van je bezoekers meteen gerustgesteld wordt op de website. Denk bijvoorbeeld aan het bieden van een onmiddellijke oplossing. Vertel vervolgens waarom ze bij jou moeten zijn en vertel tot slot wie je eigenlijk bent. Zorg voor herkenning, dit leidt tot vertrouwen in het reptielenbrein. En dat vertrouwen leidt vervolgens weer tot ontspanning. En ontspanning leidt uiteindelijk tot beïnvloeding en overtuiging.
Bied op je website tastbare aspecten aan. Denk aan een 360-rondleiding van je producten. Het reptielenbrein maakt zichzelf namelijk eerst altijd bekend met het product en gaat het vervolgens pas begrijpen. Denk bijvoorbeeld eens aan vroeger. Waarschijnlijk heb jij wel eens een stuk prikkeldraad aangeraakt om te snappen wat het is, of heb je je verbrand aan de strijkijzer.
Een ander aspect is het toevoegen van reviews. Mensen willen goedkeuring krijgen van anderen. Hoe hebben zij het ervaren, waarom hebben ze het gekocht etc. Dit roept emotie op bij je bezoeker. Tip: Gebruik eens bewegend beeld, dus een video-testimonial. Dit werkt nog beter dan een statistische review.
Heel veel mensen zijn onder de indruk van autoriteit. Wie geloof jij eerder op een website over fysiotherapie, iemand in typische kleding of iemand in een reguliere trui? Juist. Ook keurmerken, e-books en fysieke boeken dragen erg bij aan jouw autoriteit.
Tot slot nog een ander punt dat heel belangrijk is, het aanbrengen van duidelijke verschillen op je website. Denk aan lettertype, maar ook zeker aan kleurgebruik. Wanneer jij bij je belangrijkste button een afwijkende kleur gebruikt zal deze als eerst opvallen. En dat is precies wat jij wilt. Dit heet ook wel het Von Restorff effect. Dit effect stelt dat wanneer er meerdere stimuli worden gepresenteerd, de meest afwijkende het best wordt onthouden.
50% Complete
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.