Waarom “direct traffic” in Google Analytics vaak misleidend is

google analytics May 09, 2020

Je kent het vast wel, je analyseert je campagnes en ziet dat er geen groei is in je cpc of organische campagnes. Teleurstellend. Direct verkeer stijgt echter wel. Je kunt nu de conclusie leggen dat dit ook mede door je campagnes komt. Naamsbekendheid e.d., maar wist je dat direct traffic soms misleidend kan zijn omdat werkelijk alles wat Google niet snapt hieronder wordt geschaard?

Wat is direct traffic?

De meeste mensen denken (ten onrechte) dat direct verkeer type-in traffic is. Mensen typen dus de URL in hun browser in en dat wordt vervolgens geregistreerd als direct traffic. Onjuist. Heb je bijvoorbeeld wel eens gekeken naar nieuwe gebruikers in je direct traffic? Zie ook het screenshot hieronder.

Ruim 40.000 nieuwe bezoekers via Direct. Dat kan natuurlijk nooit allemaal via type-in traffic of bookmarks komen. Bovenstaande data is ook nog eens van een website met een product dat je eenmalig aanschaft. Waarom dan terugkeren via een bookmark?

Hoe herkent Google Analytics direct verkeer dan?

Google Analytics zegt zelf het volgende hierover: “Direct traffic is traffic for which the referrer is unknown and for which no prior campaign data could be found for the cookie (user).“

Dus, alles wat onbekend is en geen campagnedata heeft is direct traffic. Oké, en hoe herkent Google Analytics deze campagnedata?

Dat doet Google Analytics door diverse elementen te controleren. Bijvoorbeeld door het Adwords auto-tagging, UTM-tags, HTTP referrer maar ook zoektermen. Herkent Analytics deze niet, dan wordt het aangemerkt als onbekend, direct verkeer.

Dus direct traffic is onbekend verkeer. Google heeft geen enkel idee of jij de URL hebt ingetypt of een bookmark hebt gebruikt.

Wat kunnen we dus scharen onder direct traffic?

Naar aanleiding van bovenstaande kunnen we diverse soorten verkeer aanmerken als direct traffic. Een lijstje (die eigenlijk oneindig is) waar je aan kunt denken:

  • Iemand typt de URL in zijn of haar browser
  • Google Ads campagnes gebruiken geen Autotagging of UTM-tags
  • Iemand klikt op een bookmark
  • Een link in desktop software
  • Iemand klikt op een link van een HTTPS-website naar jouw HTTP-website
  • Er wordt een link door iemand aangeklikt in Skype of een andere (mobiele) app
  • Iemand typt de URL in zijn of haar browser
  • En soms kan ook een redirect op de website voor direct traffic zorgen als deze de UTM-tags e.d. overruled

Gebruik daarom altijd UTM-tagging wanneer je kunt. En natuurlijk altijd Autotagging aanzetten van Google Ads. Dat bespaart zoveel onduidelijke informatie.

Hoe kom je er snel achter of je direct traffic misleidend is?

Er is een handige tip die je kunt uitvoeren als je wilt weten of je direct traffic in orde is of niet.

Bekijk welke pagina’s worden bezocht van direct traffic. Dat doe je door binnen Google Analytics te navigeren naar Acquisitie -> Overzicht -> Kanalen -> Direct.

Analyseer hier of je pagina’s ziet waarvan het vrij onlogisch is dat mensen deze intypen in hun URL of als bookmark hebben opgeslagen. Kijk ook eens naar het percentage nieuwe gebruikers. Vaak kun je zelf wel de conclusie leggen of dit hout snijdt of niet.

Het perfecte voorbeeld vind je in de afbeelding hieronder. Waarom zou iemand “/T432ps?embed=1&vOffset=0&autoscroll_p=1” bookmarken? En bijna 10.000 keer per jaar aanklikken? Op 30 personen na ook allemaal uniek. Overigens heeft deze vage URL wel tot veel conversies geleid, maar waar komen deze nou vandaan? Dat is aan jou om te onderzoeken als je iets soortgelijks hebt.

Zo zie je maar dat direct traffic tot verkeerde conclusies kan leiden. Dus wanneer je “Google Ads werkt niet voor mij” hoort of “Mensen komen alleen via-via bij mij en doen alleen dan een aankoop”, analyseer dan eens de data in Google Analytics. Klopt dat wel? Regelmatig is het onzin en komt het door verkeerde metingen dat bepaalde bronnen als niet-werkend worden beschouwd.

Hulp nodig bij het analyseren van jouw Google Analytics & je campagnes? Kom maar door! Ik help je graag.

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.