Hoe kom je bij de promoted pins in Google Maps?

google ads google maps May 08, 2020

Als lokale business owner is het altijd interessant om gevonden te worden tussen de Google Maps vertoningen wanneer iemand googelt bij jou in de buurt. Het vergroot je zichtbaarheid enorm, het grootste gedeelte word je namelijk vertoond boven de vouw. Boven je concurrenten dus! Maar hoe stel je dit in, en hoe doe je dit op de beste manier?

Wat zijn Promoted Pins?

Je hebt het vast wel eens gezien. Je googelt op “Schilder” en ziet vele voorgestelde schilders bij je in de buurt. Dat zijn de Pins van Google Maps. Met Promoted Pins kun je hierboven komen te staan, mits relevant natuurlijk. Je ziet dan naast de naam van het bedrijf “Advertentie” staan. Ook binnen Google Maps zelf wordt de geadverteerde Pin gemarkeerd met een paarse pin, in plaats van de reguliere rode. Zo valt een betalende pin nog meer op.

Wanneer moet je Promoted Pins inzetten?

Promoted Pins zijn handig wanneer je over een fysieke locatie beschikt en het hiervan moet hebben. Bijvoorbeeld een supermarkt, kapper, schilder, timmerman e.d. Het kan net dat stapje voor zijn op concurrenten.

Volgens een studie van Google zoekt zo’n 30% van de mensen lokaal. D.w.z. zoekopdrachten gerelateerd aan een lokale dienst of product. 76% van deze mensen gaan vervolgens binnen 24 uur naar het bedrijf dat ze tegen zijn gekomen tussen de zoekopdrachten! Het lijkt er dus op dat mensen die lokaal zoeken een vrij urgente vraag hebben naar een product of dienst.

Zorg er wel voor dat je reviews goed zijn. Google maakt namelijk een koppeling met je reviews. Zijn deze slecht, dan gaat alsnog niemand naar je winkel of website.

Hoe zet je Promoted Pins in?

Allereerst heb je hiervoor een Google Ads account nodig. Vervolgens volg je de volgende stappen:

  • Verifieer je bedrijf met Google.
  • Navigeer naar Advertenties en Extensies. Maak hier een locatie-extensie aan. Dat doe je door op Sitelink-extensies te klikken en dan te navigeren naar Locatie-extensies. Hier kun je koppelen met Google Mijn Bedrijf.
  • Stel onder Zoekwoorden de zoekwoorden in waar je bedrijf op gevonden moet worden.
  • Onder Locaties kun je de locaties toevoegen waar je gevonden wilt worden. Als je het puur lokaal insteekt, is het advies om bij producten die vrijwel overal wel verkrijgbaar zijn, als hagelslag, niet te breed in te steken. Niemand gaat 10km rijden voor hagelslag. Voor bijvoorbeeld een schilder kan dit wel.

Soms komt het voor dat je een locatie-extensie niet kunt koppelen omdat je geen Google Mijn Bedrijf-pagina hebt. Daarom dien je deze ook nog even aan te maken als je deze niet hebt. Dit kun je hier doen.

Extra tips voor Promoted Pins

  • Zorg ervoor dat je binnen Google Mijn Bedrijf zo goed mogelijk invult. Zo krijg je dan bijvoorbeeld openingstijden als extra USP, maar ook bedrijfsinformatie.
  • Zorg ervoor dat je je Services goed vertoont in Google Mijn Bedrijf. Bij Services kun je eigenljjk aangeven wat je precies aanbiedt. Ideaal voor bijvoorbeeld een schilder, stel dat iemand een schilder voor zijn of haar kozijnen zoekt en jij hebt dit ingevuld, dan is de relevatie voor de zoeker er sowieso en is de kans op converteren groot!
  • Zorg voor veel reviews maar ga ze niet ‘faken’. Zorg voor eerlijke reviews, negatieve reviews zijn niet slecht als je er maar goed op reageert. Aanbevolen is wel om je reviewcijfer altijd boven de 4 te houden, daaronder daalt het aantal klikken.
Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.