Heb je jezelf wel eens afgevraagd wat beter zou zijn? Een geheel geautomatiseerde biedstrategie waarbij Google alles voor jou uit handen neemt, of een biedstrategie waarbij jij zelf volledig de touwtjes in handen hebt? Voor beide varianten zijn er voor- en nadelen. In dit artikel een uitleg over het verschil en de beste optie.
Een groot voordeel van het doen van handmatige biedingen is dat je zelf de touwtjes in handen hebt. Je laat niet een derde partij als Google jouw biedingen bepalen. Je bepaalt mooi zelf wat je uitgeeft voor welk zoekwoord of advertentiegroep. Je hebt controle.
Psychologisch zorgt controle ervoor dat het voelt alsof je weet hoe het proces er uit ziet. Het is bekend. Dit gedeelte voelt als een soort voldoening voor de meeste mensen inclusief mijzelf. Controle uit handen geven kan controlfreaks gestrest laten voelen.
Een nadeel van het doen van handmatige biedingen is tijd. Tijd is je meest waardevolle asset. Je hebt maar 24 uren per dag om iets te voltooien, dus als je het besteedt aan het doen van handmatige biedingen en je had eigenlijk iets zinvollers met je tijd kunnen doen, dan verlies je.
Een ander nadeel is dat wij mensen een bepaald plafond hebben. We kunnen gewoonweg niet alles overzien. Stel je hebt een hele grote campagne, dan is de kans groot dat er wel een zoekwoord bij zit waarvoor eigenlijk eerder een bodaanpassing gedaan had moeten worden, maar dat je deze simpelweg door factoren als tijd, slordigheid of prioriteit niet eerder hebt kunnen aanpassen.
Lastig dus, wil je de controle uit handen geven, of niet? Ik zou aanbevelen om bij grote campagnes een mix te maken, je kunt simpelweg niet 300 campagnes constant voorzien van verbeteringen als je beperkt tijd hebt. Bij kleinere accounts kun je alles nog wel handmatig doen mits je deze ruimte hebt in het voorstel bij je klant.
Je wilt geen controle weggeven, dat is iets psychologisch in ons brein. En zeker niet wanneer de performance van je campagnes er niet op vooruit gaat. Performance en resultaten staan voorop.
Het mooie aan Google haar automatische biedingen is dat in de meeste gevallen de performance wél beter wordt. Met name in grote accounts met veel historie. Er wordt machine learning op los gelaten. Hiermee kun je prachtige resultaten boeken.
Wel extreem belangrijk dat je ook daadwerkelijk die historie hebt. En dan heb ik het niet over historie met vage conversies als “Page on time >3 minutes”. Eentje die ik wel eens voorbij zie komen bij klanten die ik overneem. Want dan gaat Google optimaliseren op een conversiedoel die er eigenlijk vrij weinig toe doet. Nee, ik heb het over keiharde sales, afspraken die gemaakt worden of whitepapers als die onderdeel zijn van je funnel.
Staat bovenstaande, dan kun je veel tijd en effort besparen. Maar dit echt enkel inzetten wanneer bovenstaande is afgedekt. Zelf begin ik bij campagnes altijd met handmatige CPC om vervolgens na +- 30 conversies per campagne over te stappen naar een wat meer geautomatiseerde biedstrategie.
Maar laat niet alles door Google doen…
Er zijn enkele aspecten die je nog wel altijd zelf zou moeten blijven doen. Denk hierbij aan:
Vroeger zouden bodaanpassingen op apparaat en locatie hier ook nog tussen staan. Google is echter inmiddels zo slim dat zij dit ook uit handen voor je neemt.
Dus, concluderend. Wees niet bang als controlfreak om de controle uit handen te geven, maar doe dit niet op een verkeerd moment. Laat Google wel veel data vergaren omtrent je conversiedoelen. Ga niet lukraak over op geautomatiseerde biedingen. Kies in het begin voor handmatige biedingen. En ook bij kleinere accounts is het raadzaam lang handmatige biedingen aan te houden omdat je waarschijnlijk tijd hebt om hier aanpassingen voor te maken. Heb je vragen of hulp nodig? Laat het mij weten!
50% Complete
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.