- Inleiding
- Wat is Google Shopping?
- Hoe je eigen affiliates met je concurreren
- Waarom het een probleem is dat affiliates met je concurreren
- Hoe kun je voorkomen dat affiliates uit naam van jouw shop gaan adverteren?
Je zit je resultaten te analyseren en ziet dat je Google Shopping traffic en conversies aan het verminderen zijn. Terwijl je ziet dat bijvoorbeeld traffic via Search constant is. Paniek.
Er zijn meerdere redenen mogelijk voor dit euvel. Problemen met de feed, er gaat iets mis via Channable, je productprijzen matchen niet met wat op de landingspagina staat, andere foutmeldingen binnen Google Merchant, etc.
Echter, er kan ook iets aan de hand zijn dat je wellicht over het hoofd ziet. Het is namelijk mogelijk dat een externe factor je resultaten verstoort. Wist je namelijk dat andere partijen op een sluwe manier ook op en met jouw bedrijfsnaam binnen Google Shopping kunnen adverteren. Ja werkelijk, zelfs met jouw bedrijfsnaam. Hoe dit werkt, waarom het een probleem is en hoe je het oplost leggen we in dit artikel uit.
Even terug naar het begin voor een ieder die niet exact weet wat Google Shopping inhoudt. Google Shopping is een onderdeel van Google Ads. Het is het winkelplatform van Google. Je vindt hier relevante producten voor wanneer je bijvoorbeeld zoekt op “rode trui”. Je vindt Google Shopping meestal bovenaan de pagina na het doen van een zoekopdracht, maar er is ook een apart tabje “Shopping” in het menu van Google.
Google Shopping is een prachtige manier om je producten in de online etalage te zetten. Niet voor niets zijn de Shopping-campagnes vaak het meest rendabele van het gehele account.
Zoals genoemd is er een truc in Google Shopping waar affiliates ge/misbruik van maken.
Om te adverteren in Google Shopping heb je een Google Merchant Center account nodig. Binnen GMC upload je de feed (lijst met je producten) en verifieer je je website domein. Google weet daardoor zeker dat de producten die jij hebt geupload horen bij de website die jij hebt geverifieerd.
Sinds enkele jaren is het mogelijk om je aan te sluiten bij het Google CSS-programma. Dit is door Google in het leven geroepen om eerlijke concurrentie in zoekresultaten te stimuleren (lees: is ze opgedrongen door te dreigen met hoge boetes).
Voorheen had Google een monopolie op de advertenties in Shopping. Bij de eerder gebruikte afbeelding op deze pagina is bijvoorbeeld een beslist.nl, Compartner of smec een CSS-partner. Het voordeel voor jou is dat als je je aansluit bij een CSS-partner je binnen Google Shopping adverteert met 20% CPC-korting. Als dit nieuws voor je is, lees dit artikel: https://www.emerce.nl/achtergrond/wondere-wereld-google-css-partners
Affiliates maken een eigen GMC aan, werken met jouw feed en hoeven niet jouw URL te verifiëren. Dat maakt het voor hen mogelijk om in Google Shopping te adverteren zonder website verificatie maar met jouw productaanbod. Heb je al door waar we naartoe gaan?
Deze partners hangen een affiliate-link achter je producten. Vindt dus een verkoop plaats uit een klik uit Shopping, dan vangen zij de commissie. Dat zit regelmatig wel op 10% per verkoop.
Er zijn drie redenen waarom het een probleem dat je concurreert met affiliates in Shopping:
Er zijn een aantal acties die je kunt uitvoeren. Allereerst wil je controleren of partijen adverteren uit jouw naam. Dit kan op twee manieren:
De eerste actie die kunt doen is in gesprek met de CSS partner gaan. Zij kunnen je vertellen hoe zij werken en jij kunt aangeven wat je wensen zijn.
Ook kun je affiliates blokkeren in Google Merchant Center. Ga dan naar de tab ‘Affiliates & css’. Daar kun je vervolgens affiliates zien en blokkeren.
Kom je er zelf niet uit of wil je een check? Stuur mij even een berichtje. Ik help je graag!
Dit artikel is geschreven in samenwerking met Edwin Dijkstra - tevens Google Ads specialist -.
50% Complete
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.