Vorig jaar, 2017, kreeg Google een langslepende procedure van de Europese Commissie aan de broek. Dit resulteerde in een boete van 2,4 miljard euro. Reden? Machtsmisbruik. En dan met name omtrent Google Shopping. De Europese Commissie vond dat het oneerlijk was dat Google Shopping altijd, en als enige, bovenaan de zoekresultaten stond. Er was geen eerlijke concurrentie.
Naast de hoge boete dreigde de Europese Commissie met nog een boete: Mits Google geen grote stappen zet om de concurrentie eerlijker te maken, moeten ze jaarlijks 5% betalen.
En dus heeft Google die stappen gezet.
Google CSS (Comparison Shopping Service) Partners zijn, heel simpel gezegd, vergelijkingswebsites. Je kunt je als Shopping-klant aansluiten bij een partner en hiermee op dezelfde plek komen te staan als voorheen bij Shopping met Google.
Maar waarom zou je je aansluiten bij een andere Shopping-partner dan Google zelf? Wel, je krijgt een behoorlijke kickback van Google. Tot 1 november was de korting maximaal 44% (!) op je Shopping-advertentiebudget. Ontzettend veel natuurlijk, helemaal wanneer je duizenden euro’s uitgeeft per maand.
Er is dus een enorm financieel voordeel. Hieronder een overzicht van het totale percentage aan wat het je kan besparen. Let op, dit is het voordeel tot 1 november 2018.
Hoogte advertentiekosten Google Shopping | SpendMatch incentive over 30 dagen | Veiling voordeel bij iedere klik |
< €2.500 | 20% | 20% |
€2.500 – €5.000 | 25% | 20% |
> €5.000 | 30% (max €32.000) | 20% |
Inmiddels hebben zoveel webshops zich aangemeld voor een CSS-partner, dat Google de kickback op SpendMatch al heeft teruggeschroefd naar maximaal 5%, tot het einde van het jaar.
Hoogte advertentiekosten Google Shopping | SpendMatch incentive over 30 dagen | Veilingvoordeel bij iedere klik |
< €2.500 | 5% | 20% |
€2.500 – €5.000 | 5% | 20% |
> €5.000 | 5% (max €100.000) | 20% |
Nog steeds een mooi voordeel, maar het scheelt wel veel.
Vanaf 1 januari 2019 zal er helaas geen kickback vergoeding meer betaald worden door Google, over de SpendMatch. Het veilingvoordeel blijft echter nog wel bestaan. Dit voordeel wordt achteraf binnen je advertentiebudget verwerkt.
50% Complete
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.